جوشیدن خون اژدها از چشمه های قیر رامهرمز
 
فلزیاب ، مطالب علمی و آموزشی
۩۞۩ مدار فلزیاب و دستگاه فلزیاب تضمینی ۩۞۩
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ در زمینه های مختلف مطالب علمی و آموزشی به صورت تخصصی و عمومی فعالیت می نماید و همچنین در زمینه فروش مدارات و دستگاه فلزیاب لازم است این نکته را یاد آور شوم که در این وبلاگ مطالب جدید در صفحه اول قرار نمیگیرد و شما میتوانید برای مشاهده جدید ترین مطالب مورد نظرتون در وبلاگ به بخش موضوعات مطالب به قسمت مورد نظر خود مراجعه نمایید درضمن این وبلاگ آماده تبادل لینک با تمامی وبلاگ ها و سلیت ها می باشد
آخرین مطالب
نويسندگان

 

جوشیدن خون اژدها از چشمه های قیر رامهرمز
خبرگزاری مهر ــ گروه اجتماعی: خون سیاه اژدهایی که به باور اساطیری مردم رامهرمز در جنگ با اسفندیار رویین‌تن به هلاکت رسید، هنوز از چشمه های قیر ماماتین می جوشد. بررسی لوح‌هایی که در تخت‌جمشید به دست آمده نشان می‌دهد هخامنشیان از این چشمه‌های قیر ظروف خود را می ساختند.

به گزارش خبرنگار مهر، منطقه "ماماتین" در۲۵کیلومتری شمال شرق شهرستان رامهرمز استان خوزستان بستر میراث و ثروتی چند هزارساله است. گاهی این ثروت اشباع شده از زمین بیرون می جهد تا شاید کسی آن را ببیند واز ثروت طبیعی سودی ببرد غافل از اینکه در ماماتین از زمین طلای سیاه می جوشد و کسینمی بیند.
 
گاهی ثروت نیاکان ایرانیان در یک بنا و اثر تاریخیاست و گاهی طلایی سیاه به نام نفت و قیر. در شهر رامهرمز کوهی وجود دارد که در اثرانشعاب گاز از درون حفره های آن آتشی به بیرون شعله می کشد که منظره زیبایی را درتاریکی شب پیش روی هر عابر می گذارد.
اما غیر از این کوه که به تشکوه معروف است در منطقهماماتین شهر رامهرمز چشمه های زیادی وجود دارد که از آنها به صورت طبیعی قیر بیرونمی آید. 10چشمه قیر طبیعی موجود در ماماتین به شکل تنورهای نانوایی هستند و بامصالحی مانند قلوه ‌سنگ و ملات ساروج‌ در دو طرف یک مسیل کم آب قرار دارند. طلایسیاهی که با نفت ترکیب شده از چشمه های سیاه رنگ می جوشد و با آب رودخانه ای به نامرود زرد رامهرمز ترکیب می شود و در نهایت وقتی از غلظت نفت و قیر آن کم شد بهزمینهای کشاورزی می رسد. قدیمی ها این رودخانه و آن قیر سیاه را خون اژدهایی میدانستند که در نبرد با اسفندیار رویین تن کشته شد.
 
ایرانیان از خون اژدها یا همان قیر جوشیده از زمینبرای ساختن بناهای تاریخی و ظروف استفاده می کردند.
کشف این ظروف ساخته شده از قیر در تپه "چغامیشدزفول" مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح نشان می دهد که قیر در بعضی ازبناهای تاریخی عیلامی نیز کاربرد داشته است.
ایرانیان از چشمه‌های نفت روان در اطراف آتشکدهپارسوماش (مسجد سلیمان) در صنایع نظامی و روشن کردن خشاب‌ها استفاده می‌کردند و درلوح‌هایی که در تخت‌جمشید به دست آمده مطالبی آمده که نشان می‌دهد هخامنشیان ازچشمه‌های قیر تشکوه ظروف خود را می ساختند.
 
 اما اکنون اهالی روستای قالند بهبهان استانخوزستان تنها استفاده کنندگان از چشمه های قیر خوزستان هستند. آنها از این موادبرای اندود کردن ظروف بزرگ نگهداری نان خشک و درمان گرفتگی و شکسته بندی اعضای بدناز قیر استفاده می کنند.
سالها پیش برای اولین و آخرین بار مواد رودخانه قیرماماتین توسط یک کارشناس مورد آزمایش قرار گرفت و تشخیص داده شد که این مواد بهترینترکیب برای ساخت باند فرودگاه هستند اما دیگر هیچ نوع بهره برداری از آن نشد
 
نمونه هایی از چشمه های قیر طبیعی که از دل زمینبجوشد در اندیکای مسجد سلیمان و منطقه اوقیلک بهبهان نیز به چشم می خورد اما هیچیکاز این مناطق جاذبه "ماماتین" را ندارند. چون این منطقه دارای کوره‌های تبخیر آب ازقیر طبیعی (مربوط به قرن 7 هجری قمری)،‌ چاه‌های اکتشافی نفت ماماتین (اواخرقاجار)،‌ پیر شاهزاده عبداله ماماتین،‌ مجموعه ابنیه انگلیسی و مجموعه ابنیهاکتشافات نفت(دوران پهلوی اول)،‌ تپه ماماتین،‌ تپه دره قیر،‌ محوطه باستانیاستحصال قیر،‌ چشمه‌های قیر روان و نیز کوه آتش (تشکوه) است که تا کنون حتی یک گردشگرهم نداشته اند
 
 پیدایش نفت و قیر در ایران باستان به دورهساسانیان بر می گردد چنانکه آثار باقی مانده از یکی از سدهای شوشتر در مسیر رودخانهکارون و شوشتر نشان می دهد در ساخت آن از قیر استفاده شده و به همین دلیل در میانخوزستانی ها به بند قیر معروف است.
 
وجود بقایای یک شهر قدیمی به نام قلعه یزدگرد (قلعهتاشار) از آثار دوره ساسانی در فاصله کمی از رودخانه ماماتین که دارای حصارهای قطورسنگی بر فراز کوهی بلند و سوق الجیشی است و وجود تپه ای مشتعل از آتش به نام تشکوهمی تواند در کنار رودخانه قیر طبیعی به یک مجموعه گردشگری عظیم تبدیل شود.
 

 

نظرات شما عزیزان:

ghoghnoos
ساعت15:51---3 مهر 1390
aalie

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات
پيوندها


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 328
بازدید کل : 1436494
تعداد مطالب : 232
تعداد نظرات : 51
تعداد آنلاین : 1